dilluns, 25 d’agost del 2025

Conferència del doctor JOAN CID: "El còlera i la vacuna del Dr. Jaume Ferran"




El passat 13 d'agost El Punt de Lectura va acollir el Dr. Joan Cid, hematòleg al servei de Hemoteràpia i Hemostàsia de l'Hospital Clínic de Barcelona.

En apropar-se la data del 16 d'agost, Sant Roc, Salomó és sensibilitza amb el passat recordant l'epidèmia de còlera i el Vot de Poble. Els salomonencs hem sentit i llegit episodis on s'explica com es detecten els primers casos de còlera, com afecta la malaltia a la població, el nombre de morts que es va produint al llarg dels dies i un llarg etc. que tenim present en la documentació local i la publicació de la premsa de l'època. 

Aquesta vegada però l'enfoc de la xerrada va ser des del vessant mèdic. El Dr. Joan Cid  ens va fer una explicació molt didàctica de la bactèria que causava la malaltia, com afectava al cos i  com es propagava entre la població. També vam poder observar com la malaltia encara és vigent en zones declarades catastròfiques per la contaminació de l'aigua. 

Ens va destacar la figura del Dr. Jaume Ferran que va descobrir una vacuna per combatre la malaltia. El Dr. Ferran, de Corbera d'Ebre, era metge de poble i bacteriòleg. Tot i la descoberta i l'avenç que suposava, no va trobar el suport necessari per part de les institucions i no va poder seguir vacunant al País Valencià quan l'epidèmia hi feia estralls.

La conferència ha estat molt il·lustrativa i el públic assistent molt interessat va poder  participar en fer el torn obert de paraula.

                                                              

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada